
Zoek Resultaten
8 resultaten gevonden
- Round Table 'Besturen met Lef'
Leren en leidinggeven naar een hoger abstractie niveau brengen "Uitdagingen zijn onderdelen van het vak als bestuurder, maar soms lijkt het wel of de wereld in brand staat.' Nederland maakt de balans op. Vanuit diverse gremia worden ervaringen van de afgelopen tijd beschouwd. Met name binnen overheid klinkt een roep naar herbezinning op huidige besturingssystemen en een wens om beter voorbereid te zijn op de toekomst. Uitdagingen zijn onderdeel van het vak, maar soms lijkt het wel of de bestuurlijke wereld in brand staat. De problematiek die we in de wereld ervaren, hebben duidelijke impact op huidige bestuurlijke vraagstukken. Hoe kunnen we weerstand bieden aan de complexiteit van alle dag? Hoe kunnen we pro-actief anticiperen op komende lastige vraagstukken? Omdat in vele sectoren dezelfde dynamieken spelen, is 't interessant om de vraag te verbinden. Het publieke domein met daarin onderwijs, zorg en overheid opereren vaak allen vanuit een risico-vermijdende bedrijfsvoering. "Binnen een risico-vermijdende bedrijfsvoering zijn er altijd wel juridische adviezen te vinden waarom je een beslissing niet moet nemen." Chris Fonteijn in Zorgvisie; Maar willen we ons laten remmen door wat niet kan? Of zoeken we pro-actief naar oplossingen die organisaties verder helpt? Richten we onze veerkracht en vindingrijkheid op wat wel kan en wat gericht is op de onvoorspelbare toekomst? En hoe doen we dat dan? Is het de tijd dat, zoals Fonteijn stelt: “Het lef moeten hebben om meer te experimenteren en zich uit te durven uitspreken? Wat is de toegevoegde waarde van experimenteren, wat is het rendement van het durven uitspreken en wat betekent dit voor bestuurlijk verantwoordelijken maar ook voor kaderstellende en controlerende organen? Hoe zorg je dat je oog en warmte voor mensen hebt, toch je innovatieve toekomstvisie realiseert? Kijkend naar verschillende vormen van lerend leiderschap schetsen Morgan McCall, Robert Eichinger, en Michael Lombardo in hun model het effect van formeel leren, sociaal leren en experimenteel leren. Daarbij geven zij aan dat het rendement van formeel leren (colleges, opleiding) slechts 10% is. Het sociaal leren, (netwerken, coaching en mentoring) blijkt overschat en geeft slechts 20% leereffect. Het experimentele leren, (nieuwe en uitdagende ervaringen), heeft echter 70% rendement, een significant verschil met de overige vormen. "Wat op dag één lef is, kan op dag twee falen zijn. Een bestuurder met lef is niet bang om risico’s te nemen, maar gaat daar wel verantwoordelijk mee om”. Een mooie basis om meer experimenterend te leren, maar het liefst zonder vermijdbare risicio’s. Want volgens Fonteijn “geldt dat wat op dag één lef is, op dag twee falen kan zijn. Een bestuurder met lef is niet bang om risico’s te nemen, maar gaat daar wel verantwoordelijk mee om”. En daar zit ook juist de balans. Kansen benutten, maar afbreukrisico vermijden. Vanuit collegiaal bestuur elkaar stimuleren, versterken en soms afremmen. Bestuurlijk experimenteren binnen een ambidexter context; zowel effectief als innovatief zijn. Continue werken aan huis-op-orde, en tegelijkertijd toekomstgericht ontwikkelen. Hulde aan bestuurders die experimenteel durven leren en daarmee over hun eigen schaduw stappen. Die zich niet beperken tot de regels, maar zich uit durven spreken, kijken naar wat wel kan en verantwoordelijkheid nemen voor hun besluiten. Waarbij steeds vanuit de 'continues improvement', ruimte is voor leren van fouten en tussentijds aanpassen. Durft u ook uit uw comfort zone te stappen en te leren van ervaringen? Schrijft u in voor de Ronde Tafel? Om daarmee uw leren en leidinggeven naar een hoger abstractieniveau te kunnen brengen? We zien u graag! Turning Learning organiseert Ronde Tafel sessies waar bestuurders uit diverse sectoren bijeenkomen. Ons team staat u graag te woord voor advies en informatie via 0031.648.763.338 of mail ons via contact@turninglearning.nl
- Diep Leren Motivatie
New Pedagogies for Deep Learning is een uniek ambitieus en innovatief project om echt het verschil te maken! In dit wereldwijde partnerschap bundelen meer dan 1000 scholen hun kennis, kracht en energie om met elkaar de beweging naar Verdiepend Leren te maken. "Diep Leren is "A Way of Life", het is de motivatie om écht het verschil te willen maken." Het NPDL-partnerschap geeft een organisatievorm die het leren van elkaar horizontaal, verticaal, digitaal, regionaal, nationaal en internationaal regisseert! Deelname aan het NPDL-partnerschap biedt een scala aan faciliteiten en mogelijkheden. Scholen kunnen rekenen op toegang tot materialen, bronnen, netwerken, coaching, training & ondersteuning, die helpen bij het ontwikkelen van de organisatie, de leraren en leerlingen. "NPDL geeft concreet invulling aan Verdiepend Leren in de vorm van de zes C’s ." Workshops. Idea Labs en Design Studio's Voor de ontwikkeling van Verdiepend Leren worden Workshops en Idea Labs georganiseerd. Deelnemers doen nieuwe kennis en ideeën op en zijn, ondersteund met onderzoek en feedback systemen, gefocust zijn op continue ontwikkeling. Scholen gaan in hun eigen scholen aan de slag in Design Studio's. Een Design Studio, bestaat uit een Studio leader, een Mesuere Leader, een Deep Learning Leader en Innovation Leader. Deelnemers zullen, gevoed door de de theoretische uitgangspunten van NPDL, verschillende IT-toepassingen, het leerrendement (6C's) en de inbreng en adviezen van leerlingen, Verdiepend Leren verder in Design Studio’s uitwerken. Verdiepende leertaken worden zo ontworpen dat ze de ontwikkeling van de 6 C's uitlokken en stimuleren. Enkele voorbeelden zijn: 2D simulaties, onderzoekend leren, gebruik van Mobile Devices, Serious Gaming, MOOCS etc. NPDL geeft concreet invulling aan Deep Learning in de vorm van de zes ‘C’s: Character, Critical thinking, Communication, Collaboration, Creativity & Citizenship. Voor iedere ’C’ zijn Learning Progressions omschreven, waarin wordt aangegeven hoe leerlingen zich op deze vaardigheden ontwikkelen. Scholen brengen de ontwikkeling van leerlingen op de 6C's via digitale toepassingen in kaart. Deelnemers presenteren aan het eind van elk deelname jaar tijdens een Learning Fair de NPDL-schoolopbrengsten. "Diverse Programma faciliteiten kunnen ingezet worden om het realiseren van NPDL-doelstellingen optimaal te ondersteunen." Programma keuze Afhankelijk van de intensiteit van de programmakeuze hebben scholen toegang tot faciliteiten om het realiseren van NPDL-doelstellingen optimaal te kunnen ondersteunen. Deze faciliteiten kunnen op individueel niveau (online) op schoolniveau (online of op locatie) in bestuursverband (op locatie of in Amsterdam) plaatsvinden. Samen met u maken we een maat-programma wat tegemoet komt aan uw beginsituatie en wensen. Met een (samengestelde) deelname-capaciteit van designteams uit 40 scholen, wordt een driejarig Nederlands Cluster gevormd. Cluster deelnemers kunnen participeren in drie tweedaagse Idea Labs per jaar, welke in Amsterdam of verschillende locaties in Nederland, België, of Europa, georganiseerd zullen worden. Een Idea Lab is een tweedaagse bijeenkomst gestoeld op uitwisseling van kennis, contact en inspiratie. Het Idea Lab is tevens het startpunt voor de ontwerp-cyclus in de Design Studio’s. Naast een lidmaatschap van het mondiale netwerk, behoort ook deelname aan internationale studiereizen tot de mogelijkheden. "Scholen meten waar docenten en leerlingen staan in de ontwikkeling van Deep Learning Skills" Onderzoek Gedurende het partnerschap wordt gemeten waar een school met zijn docenten en leerlingen staat in de ontwikkeling van de Learning Progression van Deep Learning Skills. Ook worden de ontworpen diepe leertaken op deze manier gewaardeerd om een relatie te leggen tussen het werk in de Design Studio’s en de ontwikkeling van de school. De school kan zo bepalen waar zij staat door zich (inter)nationaal te vergelijken met andere scholen binnen het mondiale partnerschap. Binnen de NL scholen wordt op landelijk, bestuurs- en schoolniveau onderzoek uitgevoerd naar de School Condities van Deep Leren (School Conditions Rubric), en de Learning Progressions van leerlingen. Aanvullend kan onderzoek uitgevoerd worden naar talent, kracht en ‘professional capital’ van leraren binnen uw bestuur en (school) organisatie. De Measure Leaders van de NPDL-scholen worden in Support Meetings meegenomen in de wijze waarop zij de ontwikkeling van Learning Progressions binnen de eigen school kunnen onderzoeken, alsmede de onderzoekmatige cultuur kunnen versterken. "Het NPDL partnerschap biedt professionals de kans, een momentum te creëren en nieuwe partners uit alle delen van de wereld te ontmoeten, het wereldwijde partnership te ervaren en mee werken aan een wereldwijde transformatie van educatie. " Global NPDL Partnerschap Scholen die ervoor kiezen om deel te nemen in het Internationale Partnerschap maken deel uit van de Global Learning Hub, waarin netwerken, kennis, ideeën, Good Practice en flow gedeeld worden. Binnen deze Community zijn contacten mogelijk tussen buitenlandse en Nederlandse partners en scholen. In de Global Hub kunnen scholen beschikken over recente internationale materialen, video's, tools, resources, rubrics & trainingsmaterialen voor leraren om waarmee het realiseren van de NPDL-doelstellingen, optimaal te kunnen ondersteunen en begeleiden. Deelnemers aan het Partnership kunnen tevens deelnemen aan het Internationale NPDL Global Learning Institute dat om de twee jaar op een andere plaats in de wereld georganiseerd wordt. In dit Global Learning Institute komen alle NPDL-clusters uit de USA, Canada, Uruguay, Finland, Australië, Nieuw-Zeeland en Nederland bijeen om gezamenlijk binnen de NPDL Learning Community kennis te delen. Heeft u belangstelling? Het GLOBAL Learning Institute is een unieke kans voor innovatieve Nederlandse partners, bestuurders en Design Studio Leaders om een momentum te creëren en nieuwe partners uit alle delen van de wereld te ontmoeten, het wereldwijde partnership te ervaren en mee werken aan een wereldwijde transformatie van educatie.
- Diep Leren Opbrengsten
Het mondiale partnerschap richt zich op het wereldwijd ontwikkelen van nieuwe duurzame oplossingen die inhoud geven aan Diep Leren, voor zowel leerlingen als leraren. Oplossingen waar het lesgeven niet centraal staat maar het leren. Waar leerlingen ruimte én verantwoordelijkheid krijgen ten aanzien van de organisatie, de planning en resultaten van het eigen leerproces. "Diep Leren creëert binnen organisaties een cultuur waar oplossingen en leren centraal staan" Waar met behulp van ICT de ontwikkeling van kinderen en hun leren automatisch voor leerlingen én docenten in kaart gebracht wordt en het leren van leerlingen en leraren door middel van ICT zinvoller, betekenisvoller, aantrekkelijker en daarmee effectiever wordt. Scholen waar leerlingen en leraren vanuit een intrinsieke flow gemotiveerd zijn om steeds meer vanuit samenwerking en creatie complexe vraagstukken te exploreren en samen op te lossen! "Turning Learning is voorstander van Do Your Own Reseach (DYOR) en Design Your Own Practice (DYOP)." Turning Learning heeft met veertig scholen van het eerste uur duurzame leerervaring opgedaan. Vanuit een mondiale visie op Diep Leren is een Nederlandse ambitie bepaald en zijn nuances aangebracht vanuit de Nederlandse context. De vele onderzoeksresultaten en ervaringen van "Wat werkt en niet werkt in Nederland', zijn door Turning Learning vertaald in handzame instrumentaria en opbrengsten. Turning Learning is voorstander van Do Your Own Reseach (DYOR) en Design Your Own Practice (MYOP). Dat is waar we voor staan ook onze werkwijze. Het werkt niet om concepten zomaar te kopiëren uit het buitenland, je kan deze wel gebruiken als inspiratiebron. En daarmee aan de hand van onderzoek en inspiratie als professional en organisatie je eigen route bepalen. Vanuit je eigen onderzoek, je eigen praktijk-theorie ontwerpen. Dat maakt het ook uitdagend en leuk om te doen! "Duurzame verandering alleen plaats vindt als deze op vele lagen door de organisatie tegelijkertijd plaats vindt." Onze ervaring leert dat duurzame verandering alleen plaats vindt als deze op vele lagen door de organisatie tegelijkertijd plaats vindt. En alle radertjes tegelijkertijd in beweging gebracht worden. In uitvoering zijn we tevreden als we zien dat Leiders hun vak uitvoeren als Leaders of Deep Change. Als we docenten en leerkrachten zien als Teachers as Designers, Leerlingen en Studenten Leading Learners zijn en scholen en organisaties de cultuur hebben van een Learning Studio. "Leaders od Deep Change beheersen de skills waarin het leiden van verandering en innovatie een onderdeel van hun vakmanschap geworden is." Leaders of Deep Change Leidinggevenden ontwikkelen zichzelf als ‘Leaders of Deep Change’, ze beheersen de skills waarin het leiden van verandering en innovatie een onderdeel van hun vakmanschap geworden is. Ze weten bij hun team vertrouwen in hun eigen ontwikkeling te versterken en moedigen docenten aan in een open verandercultuur nieuwe werkwijzen te exploreren, het eigen systeem en hun eigen handelen ter discussie te stellen en te leren van fouten, om hiermee nieuwe ‘experience based’ praktijkervaring op te bouwen. Het vraagt om krachtig en breed gedragen leiderschap. Vanuit de theorie van ‘distributive leadership’ neemt collectieve capaciteit de plaats in ten opzichte van individuele en solitaire sturingskracht. Leiderschap wordt niet gezien als persoonlijke status, maar als een gezamenlijke verantwoordelijkheid en een gezamenlijke collectieve kracht, waarbij leiderschap in de klas evenzeer een (rol) model is voor leiderschap in de school en visa versa. De nadruk ligt op onderwijskundig leiderschap; modelleren, monitoren en garanderen van effectief onderwijs en optimaal leerrendement. Niet de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers is het startpunt, maar de ontwikkeling van de gehele schoolorganisatie. Daar ligt tegelijkertijd ook de grootste uitdaging. Het impliceert de inzet van energie en middelen ter verbetering van onderwijs en leren, alsmede de nadruk op prestaties; steeds gericht op het realiseren van het geschetste toekomstperspectief. Een expeditie met onzekerheden, twijfel, angst voor het onbekende, en ‘uitproberen wat werkt’. Maar zeker ook met moed, daadkracht, reflectie en indrukwekkende stappen vooruit! "Teachers as Designers durven nieuwe onderwijs concepten te verkennen en deze uit te proberen in hun eigen praktijk." Teachers as Designers Teachers as Designers beheersen de basisvaardigheid die van een goede docent verwacht wordt. Zij koppelen theoretische wetenschappelijk bewezen werkwijzen aan hun eigen praktijk en durven nieuwe onderwijsconcepten te verkennen en exploreren op microniveau. Zij onderzoeken en analyseren het effect alvorens deze op meso- en macroniveau in te zetten. De scholen hebben een relevant meet- en evaluatiesysteem dat gericht is op het in kaart brengen van het leren van leerlingen en leraren, de condities van leeromgevingen en het effect van de leerontwikkeling van leerlingen en teams. Teachers as Designers realiseren voor alle leerlingen ‘Verdiepend Leren’ door de transitie te maken van ‘lesgeven’ naar ‘het activeren van het leren' van individuele leerlingen’. Zij creëren een balans tussen cognitie en emotie; weten een weg te vinden tussen het ‘moeten’ en met plezier ‘effectief inzetten van tijd voor leren’. Teachers as Designers weten dat ‘als zij echt willen dat hun leerlingen leren; zij ook bereid moeten zijn om te luisteren naar ‘Students Voices’ en daarvan te leren. Daarbij willen we naar 'gepassionaliseerd leren'; leerlingen die vanuit intrinsieke flow en motivatie steeds mee willen leren en een bijdrage willen leveren aan de directe en indirecte wereld om hun heen. “Leading Learners weten wat hun inspireert, motiveert en toekomstdromen zijn en nemen hier zelf de leiding in." Students as Leading Learners Leading Learners krijgen ruimte, verantwoordelijkheid en eigenaarschap m.b.t. het organiseren & het plannen van de resultaten van het eigen leerproces. Leading Learners weten wat hun inspireert, motiveert en wat hun toekomstdromen zijn en nemen -gesteund vanuit partnership met leraren- zelf de leiding hierin. Leading Learners hebben aandacht voor het ontwikkelen van metacognitie. Zij zijn zich bewust hoe je als persoon het beste leert en kunnen binnen een open leercultuur zelfvertrouwen ontwikkelen waarin hun talent en kracht het uitgangspunt is. Zij zijn vanuit een intrinsieke flow en als Triple Loop Learners gemotiveerd om steeds vanuit samenwerking en creatie met leerlingen, leraren en andere leerpartners complexe vraagstukken te exploreren en samen op te lossen. Students as Leading Learners zijn positief en flexibel, hebben doorzettingsvermogen, kunnen kennis toepassen, abstract denken en complexe vraagstukken oplossen. Ze zetten ICT effectief in, hebben een Global Growth Mindset, kunnen samenwerken & effectief communiceren: kortom, ze beheersen de Deep Learning Skills! “Schoolteams realiseren succesvolle transities door bewust de kennis van veranderkunde en de kracht van een versterkt innovatief vermogen in te zetten!" School as a Learning Studio Schools as Learning Studio’s gaan als basisattitude uit van ‘Distributive Leadership. Zij zijn er van overtuigd dat, juist in organisaties gericht op het leren van kinderen, het essentieel is leiderschap te modeleren dat ‘uitgaat van verantwoordelijkheid voor het rendement door iedereen’. Schoolteams realiseren succesvolle transities door bewust de kennis van veranderkunde en de kracht van ‘Capacity Building’ als hefbomen in te zetten. Learning Studio’s zijn scholen die pedagogisch partnership tussen leraren, tussen leerlingen, en tussen leraren én leerlingen, bewust hebben vormgeven om het leerrendement gezamenlijk te verbeteren. School as Learning Studio’s maken het leren van leerlingen en hun eigen werkinhoud aantrekkelijker en effectiever met een flink impuls door het inzetten van ‘Digital Tools & Resources’. Teams zoeken naar partners buiten de school die het halen van doelstellingen ondersteunen en met inzet van ICT wordt de voortgang van het leren van leerlingen automatisch op maat begeleid, geregistreerd en 24-7 beschikbaar gemaakt! Heeft u interesse of wilt u meer informatie? We vertellen u graag meer! U kunt ons bereiken via: 0031(0)648.763.338 of contact@turninglearning.nl We kijken er naar uit u te ontmoeten!
- Diep Leren Doelstelingen
Turning Learning representeert het wereldwijde partnerschap van ‘New Pedagogies for Deep Learning’ binnen Nederland. In Nederland kunnen geïnteresseerde scholen en schoolteams deelnemen om, via het delen van onderzoeks- en praktijkervaring, van en met elkaar te leren. Diep Leren is 'Nu écht waar maken, wat we willen bereiken!" Deelnemende scholen maken gebruik van de internationale ‘Suite of Tools’ en een door speciaal voor Nederland en door Turning Learning ontwikkelde Toolkit. Scholen en schoolteams werken samen om veelbelovende nieuwe didactiek die dieper leren mogelijk maakt, vast te stellen, verder te ontwikkelen en binnen hun eigen context op te schalen. "Wereldwijd hebben zich ondertussen meer dan 10 clusters in meer dan 10 verschillende landen aangesloten bij het partnerschap ‘Deep Learning." Door deel te nemen aan NPDL bouwen scholen samen aan Diepe Leer Ervaringen binnen hun onderwijspraktijk die succesvol blijkt in onderzoekend en ontwerpend leren, maar ook uitdagende leeromgevingen en grotere betrokkenheid bij docenten en leerlingen faciliteert. Wereldwijd hebben zich ondertussen meer dan 10 clusters in meer dan 10 verschillende landen aangesloten bij het partnerschap ‘Deep Learning’, en met hen honderden scholen, duizenden leraren en honderdduizenden leerlingen. Samen is men binnen het partnerschap bezig met de transformatie van leren, waarbij de ‘Deep Learning Competenties’ de basis vormen. Met de 6 C's als uitgangspunt zoekt ieder individu zich een weg naar het echte leven, gebruikmakend van de kracht van ICT om zo eigen interesses en talenten te versterken. "Het wereldwijde partnerschap beweegt van voorgenomen strategische beleidsontwikkeling naar een wereldwijd systeem-doorbrekende, daadwerkelijke innovatie en implementatie!" Met andere woorden; Nu écht waarmaken wat we willen bereiken! New Pedagogies for Deep Learning is een wereldwijd partnerschap. Deelnemende nationale en internationale partners en scholen werken continu samen om met behulp van onderzoek en de meest innovatieve middelen, succesvolle praktijkervaringen aan te duiden die Diep Leren vormgeven. Het wereldwijde partnerschap beweegt van voorgenomen strategische beleidsontwikkeling naar een wereldwijd systeem- doorbrekende, daadwerkelijke innovatie en implementatie! Met andere woorden: Nu echt waar maken wat we willen bereiken! “We bouwen voort op de schouders van anderen, zowel Internationaal als binnen Nederland." Wat werkte wel, wat werkte niet? Wat zijn ervaringen, materialen, en tools die gebouwd zijn om een brug te leggen tussen het Monidale doel en de Nederlandse praktijk?" We bouwen hierbij voort op succeservaringen van innovatieve scholen die door het stimuleren van betrokkenheid van leerlingen, het organiseren en inrichten van effectieve lespraktijken en uitdagende lesomgevingen, ervaringen opgedaan hebben met Verdiepend Leren. Binnen het partnership verkennen deelnemers nieuwe werkvormen, nieuwe onderzoeksresultaten en nieuwe vormen van organiseren en stimuleren van informeel en formeel leren, die −binnen een door technologie ondersteunde samenleving− leiden tot optimaal leerrendement voor iedereen. “Wij nodigen u uit deel te nemen aan een wereldwijde paradigmashift in het onderwijs" Het NPDL Partnerschap nodigt partners uit om mede richting te geven aan een wereldwijde onderwijs paradigmashift. De intentie van het wereldwijde partnerschap is gericht op het opschalen en verduurzamen van deze succeservaringen, door deze om te zetten in breed toepasbare nieuwe modellen van leren. Deze zullen een solide wetenschappelijke basis vormen voor een effectieve en holistische onderwijstransitie. “Onderwijs is de Toekomst van de Wereld. Diep Leren is de Toekomst van Onderwijs!" Heeft u ambitie om het beste onderwijs te realiseren en wilt u daartoe innoveren? Stelt u samenwerken in nationale en internationale partnerships op prijs? Zou u samen met andere schoolbesturen en andere scholen in een Global Partnership uw innovatie vorm willen geven? Dan nodigen wij u graag uit deel te nemen aan New Pedagogies for Deep Learning. Ambitieuze besturen, scholen en instituten kunnen meedoen aan dit unieke transformatie traject wat een echte verandering binnen uw onderwijs realiseert. Heeft u interesse of wilt u meer informatie? We vertellen u graag meer! U kunt ons bereiken via: 0031(0)648.763.338 of contact@turninglearning.nl We kijken er naar uit u te ontmoeten!
- Executive Leergang Diep Leren
Inspirerend en Bewust Besturen For leaders who have the courage, to change the world'. Leiding geven in een tijd waarin zo veel onzekerheden zijn, vraagt dat u zich als bestuurder steeds meer ontwikkelt tot 'Master of Disaster'. Leiden van verandering en innovatie zijn onderdeel van uw vakmanschap. Uw handelen kenmerkt zich door een groot probleemoplossend vermogen, kunnen omgaan met crisissituaties, kwaliteitsgaranties bewaken en tegelijkertijd vanuit optimisme richting geven aan toekomst. "Daadwerkelijke realiseren van duurzame verandering vraagt kennis van verandermanagement, innovatie, leiderschap en Diep Leren. De focus van de Executive Leergang Deep Learning ligt op Leiderschap, Innoveren, Diep Leren en realiseren van impact. Daarbij is het inzetten van kennis rondom verandermanagement, innovatie en leiding geven aan Diep Leren, gericht op het daadwerkelijk realiseren van duurzame verandering en innovatie. "Wilt u bijdragen een het versterken van het innovatieve en veranderend vermogen binnen uw bestuur?” Deze Executive Leergang, die in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit georganiseerd wordt, zal niet alleen een verrijking zijn voor individuele deelnemers, maar vooral ook bijdragen aan het versterken van het innovatief en zelf-ontwikkelend vermogen binnen uw bestuur. Heeft u interesse? Spreekt de Executive Leergang Deep Learning u aan? Ons team staat u graag te woord voor advies en informatie via 0031.648.763.338 of mail ons via contact@turninglearning.nl
- Join the Movement!
Welkom op de website van Turning Learning, dé partner 'For leaders who have the courage, to change the world'. "Flexibiliteit, creativiteit en doorzettingsvermogen.” Welke rol u ook heeft, en in welke organisatie u ook werkt. Turning Learning is benieuwd naar uw persoonlijke ambities en doelen om impact te realiseren. Zodat u samen met ons als enthousiaste partner, vanuit moed, lef, leiderschap en doorzettingsvermogen dromen kan realiseren en betekenis in uw professie kan toevoegen. Onze focus is gericht op drie specifieke doelstellingen: Turning Learning brengt organisaties samen Turning Learning brengt organisaties vanuit verschillende sectoren, gremia en continenten samen. Met als doel om vanuit innovatie en onderzoek, te komen tot hogere vormen van Leiderschap en Leren. Turning Learning transformeert systemen Turning Learning stelt zich als doel systemen te transformeren en optimale diepe leerkansen voor iedereen te creëren. Daarbij focussen we, middels Diep Leren, op het ontwikkelen van toekomstgerichte vaardigheden, die ons toerusten op een steeds complexere wereld. Turning Learning creëert kansen voor toekomst Turning Learning creëert, door het realiseren van een internationaal Learning, Research en Innovation platvorm, kansen voor de toekomst. Binnen dit platform komen we tot vernieuwende gezamenlijke aanpakken en vaardigheden, waarmee we de eigen praktijk en de wereld om ons heen, een stukje beter en mooier willen maken. Turning Learning heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een 'brand', waarbij samen met vele enthousiaste onderwijsprofessionals vanuit passie, keihard gewerkt is om doelen en dromen te realiseren. Daarbij zagen we bij onze deelnemers een verbondenheid die zich als volgt laat omschrijven: Verbonden zijn aan Turning Learning laat zien dat u openstaat voor de wereld en gelijke kansen voor iedereen. Uw persoonlijke en professionele leven kenmerkt zich door uw flexibiliteit, creativiteit en doorzettingsvermogen. U hebt een groot hart voor mensen en zet u met verve in voor excellent, innovatief en inspirerend onderwijs! U bent een pro, niet bang om fouten te maken en probeert nieuwe manieren te vinden om onderwijs en de wereld een stukje beter te maken. We zijn super trots op onze deelnemers die moed, lef en leiderschap hebben getoond om onderwijs en hun eigen vakmanschap beter te maken: Any time, any place, any where! Wilt u dat ook? Spreekt u dat aan? Durft u te starten? Are You the leader who has the courage, to change the world? Zou u het leuk vinden om samen een route te schetsen? Laat ons weten wat u dromen zijn. En we gaan met passie, samen met u, aan de slag!
- Leren Leren en Leren Leven!!
Natuurlijk hebben we basis kennis en basisvaardigheden nodig om redzaam te blijven in de huidige tijd. Daar horen kunnen lezen, rekenen en schrijven bij. Maar als we deze vaardigheden onder de knie hebben gaat het op meer. "Naast kennis en vaardigheden die zorgen dat we redzaam blijven in deze tijd, is het goed om na te denken over die dimensies die ons staande houden in deze wereld." "Naast Leren Lezen zijn ook Leren Leren en Leren Leven essentieel!" We hebben ook andere vaardigheden nodig die ons staande houden in deze wereld en ons in staat stellen om gelukkig en gezond te leven. Dan gaat het om doorzettingsvermogen, om kunnen gaan met druk, omgevingsbewustzijn, verbanden kunnen leggen, creatieve oplossingen kunnen bedenken en meer. Naast Leren Lezen zijn ook Leren Leren en Leren Leven essentieel! Het mondiale partnerschap Deep Learning werkt met 6 C's. Deze 6 C's (die in de Nederlandse vertaalde versie niet echt zes C's zijn) zijn vaardigheden die ons helpen ons staande te houden in een steeds complexere wereld. Nadenken over de inzet van deze competenties lijkt meer nodig dan ooit! De competenties zijn: Character, Communication, Critical Thinking, Citizenship, Collaboration and Creativity. We diepen er hier twee voor u uit. “De competentie Character gaat over 'Karakter tonen' om een 'Deep Learner' te zijn en leiding te nemen over je eigen leren.” De competentie Character gaat over 'Karakter tonen' om een 'Deep Learner' te zijn en leiding te nemen over je eigen leren. Daarbij denken we aan het omgaan met tegenslagen, uitdagingen niet uit de weg gaan en vastberaden zijn. Creëren van Diepe Leerervaringen en verantwoordelijkheid zijn essentieel, in de vorm van creatieve oplossingen bedenken, feedback vragen en bewust eigen leerkansen creëren. Bij steeds complexer wordende vraagstukken die op ons afkomen, is lef hebben, integer zijn en handelen vanuit waarden en een moreel kompas een grotere noodzaak om duurzame en rechtvaardige oplossingen te kunnen creëren. “Aardig bij Communication is, om daarbij ook verschillende culturen en culturele achtergronden mee te nemen.” Bij Communication gaat het erom om vanuit een bepaald doel en vanuit verschillende communicatiestijlen, met impact te kunnen communiceren. Reflecteren op je eigen communicatiestijl en bewustzijn van eigen vooroordelen, zorgt voor continue ontwikkeling. Maar met name om ook om vanuit je ware zelf te communiceren en positieve verandering te genereren, met het doel de wereld een stukje beter te maken. Aardig bij Communication is, om daarbij ook verschillende culturen en culturele achtergronden mee te nemen. We realiseren ons daarbij dat in continenten als Amerika en Europa, Communicatie veelal gestoeld is op presenteren en overdragen, terwijl juist in Afrika en Azië , non-verbale communicatie veel belangrijker ervaren wordt. Op deze wijze kunnen we nog veel van elkaar leren en zal Cultural Understanding een steeds grotere rol in samenleving spelen. “Onomstotelijk zijn de 6C' s van groot belang in ons onderwijs, want met alleen kennis kom je in de huidige wereld niet ver meer.” Wanneer we deze zes C's overdenken zien we de essentie die er nodig is om ons staande te houden in de complexe wereld. Onomstotelijk zijn de 6C' s van groot belang in ons onderwijs, want met alleen kennis kom je in de huidige wereld niet ver meer. Daarnaast zien we in de huidige tijd ook een aantal tendensen ontstaan, waardoor een zevende Skill toegevoegde waarde kan bieden. “Maar hoe kan je een bijdrage leveren aan een betere wereld, terwijl voor jezelf de juiste keuzes maken al zo moeilijk is?" Mede door de komst van Sociale Media, Sociale Druk en Sociale Ongelijkheid, worden mensen op steeds jongere leeftijd uitgedaagd om zich staande te houden binnen hun peergroup. Deze tendens lijkt het afgelopen vijf jaar steeds meer jongeren te bereiken. Tegenover het bij een groep horen, is ook de hang naar volledige vrijheid en onafhankelijkheid, iets wat bij de ontwikkeling van individualiteit hoort. Maar hoe kan je een bijdrage leveren aan een betere wereld, terwijl voor jezelf de juiste keuzes maken al zo moeilijk is? Wat is onze rol, en hoe kunnen we zorgen dat jonge mensen redzaam zijn, zichzelf staande weten te houden maar ook een zo gewenste toegevoegde waarde kunnen bieden? “De zevende C is de Carying Skill. Deze competentie gaat het over goed voor je zelf kunnen zorgen, qua fysieke en mentale gezondheid." De zevende C is de Carying Skill. Deze competentie gaat het over goed voor je zelf kunnen zorgen, qua fysieke en mentale gezondheid, omgaan met groepsdruk, sociale contacten en social media, spiritueel bewustzijn en vinden van een emotionele balans. Zodat steeds minder jonge mensen zich depressief voelen en steeds meer jonge mensen leiderschap nemen om de juiste keuze voor hunzelf te kunnen maken, maar ook durven komen voor anderen. Om zo oplossingen te creëren voor onze complexere wereld. “Vele scholen zijn verrast over het enthousiasme van de leerlingen en de wijze waarop leerlingen hun ontwikkeling aan de hand van de 6 C's kunnen benoemen." De implementatie van de 6C's leidt op vele scholen tot leerplezier. Het geeft leerlingen meer inzicht in hun eigen ontwikkeling en handvaten om te groeien. Vele scholen zijn verrast over het enthousiasme van de leerlingen en de wijze waarop leerlingen hun ontwikkeling aan de hand van de 6 C's kunnen benoemen. “Bij het implementeren van de 6 C's onderscheiden we vijf verschillende fasen. Deze zijn in de Nederlandse Turning Learning Toolkit ontwikkeld." Bij het implementeren van de 6 C's onderscheiden we vijf verschillende fasen. Deze zijn in de Nederlandse Toolkit ontwikkeld. De eerste fase is 'weten waar over het gaat. Welke competenties zijn er? Hoe zijn deze opgebouwd, wat zijn de dimensies? En wat is van deze dimensies dan weer het meest belangrijk; wat zijn de essenties? De tweede fase is de ontwikkeling van de competenties van leerlingen in kaart brengen. De derde fase gaat over het reflecteren op ontwikkeling van de 6C's binnen rijke authentieke en innovatieve leercontexten. De vierde fase gaat over de vraag hoe je het ontwerpende leeractiviteiten in kan zetten om ontwikkeling van competenties te stimuleren. De vijfde fase gaat over het ontwikkelen van begrip van verschillende culturen en wereldwijd bewustzijn rondom de genoemde competenties. Bent u benieuwd naar de instrumentaria die de implementatie van de C's in uw onderwijs mogelijk maken? Kijk dan verder op onze site naar de beschikbare materialen, online sessies en scholingsmogelijkheden. We ontmoeten u graag en helpen u graag verder!
- Time for the Big Questions
"Onze wereld staat aan het begin van een nieuwe transitie. We worden beproefd door grote vraagstukken waar geen pasklare oplossingen voor zijn." Onderwijs is de Toekomst van de Wereld Diep Leren is de Toekomst van Onderwijs. "We hebben het juist nu nodig om op een hoger abstractieniveau met elkaar in gesprek te gaan." Een Pandemie, Klimaatcrisis, Asielcrisis, Energiecrisis, we zitten er midden in. En wie had dat vijf jaar geleden bedacht? We zien dat onze samenleving verandert. Er zijn steeds meer gevoelige maatschappelijke gesprekken. De gevoeligheden worden gevoed door de complexe thema's van deze tijd. Social Media zorgt ervoor dat we gewild of ongewild steeds meer in onze eigen bubbel terecht komen. Terwijl we het juist nu nodig hebben, om op een hoger abstractie niveau, met elkaar het gesprek aan te gaan. "Kennis is niet meer het enige waarmee je je in het leven staande kan houden in deze tijd" Zijn we in staat geweest om onszelf voor te bereiden op deze nieuwe tijd? Het lijkt een tijd die niet meer te stoppen is. Social Media zorgt dat informatie sneller gaat dan we ooit gedacht hadden. Maar ook de desinformatie, die soms niet meer van echt te onderscheiden is. Kunnen we met de huidige kennis en skills de complexiteit nog wel aan? Of moeten we een tandje bijzetten en nadenken over onze eigen skills en manier van leren, waarmee we weten dat kennis niet meer het enige is waar je je in het leven mee staande kan houden? “Social media geeft niet alleen informatie, het geeft ook normen aan, hoe je leven eruit moet zien, hoe je je moet gedragen, hoe je er fysiek uit moet zien en je mentaal moet voelen." Ook voor onze jonge mensen is de wereld veranderd. De pandemie heeft bij veel jonge mensen de vraag doen stellen wat het nut van het systeem is. "Waar doe ik het allemaal voor? Wat is het nut en de noodzaak om tot leren te komen en op welke wijze heeft dit relatie met mijn toekomst?" Jonge mensen zijn opgegroeid met digitale media, zij zijn de 'digital natives' van deze tijd. Dit biedt veel kansen en mogelijkheden, maar ook veel druk. Social media geeft niet alleen informatie, het geeft ook normen aan, hoe je leven eruit moet zien, hoe je je moet gedragen, hoe je er fysiek uit moet zien en je mentaal moet voelen. Alles volgens opgedragen standaarden die de individualiteit en uniciteit van jonge mensen onbewust ondermijnt. “Hebben we wel genoeg tijd besteed aan het ontwikkelen van competenties waarmee jonge mensen zich in de huidige wereld staande kunnen houden? Zijn we in staat geweest om onze jonge mensen voor te bereiden op deze nieuwe tijd? Zijn we bewust van de impact van IT? Hebben we genoeg tijd besteed aan het ontwikkelen van competenties waarmee jonge mensen zich in de huidige wereld staande kunnen houden? Dan gaat het naast het beheersen en toepassen van kennis, ook over goed voor je zelf kunnen zorgen, qua fysieke en mentale gezondheid, omgaan met groepsdruk, sociale contacten en social media, spiritueel bewustzijn en vinden van een emotionele balans. “Zou het verstandig zijn om na te denken over een nieuwe Taxonomie van Leren? Zodat steeds minder mensen, zowel jong als oud, zich depressief zullen voelen en steeds meer mensen leiderschap nemen om oplossingen te creëren voor onze complexere wereld? Zou dat verstandig zijn? Wat ons betreft wel; want nadenken over een nieuwe taxonomie van leren die tegemoet komt aan de eisen van deze tijd lijkt meer nodig dan ooit! De tijd is rijp om van 'Traditioneel Leren' de stap te zetten naar 'Diep Leren". “Hoe kunnen we leidinggeven en leren, beter aan laten sluiten met de toekomst en de wereld?' In 2014 zijn we wereldwijd gestart met het Partnerschap New Pegagogies for Deep Learning. (NPDL) De aanleiding was een wereldwijde observatie dat we op vele plekken in de wereld dezelfde vragen tegen kwamen; 1. ICT was, volgens de positieve potentie die technologie zou kunnen hebben, niet of nauwelijks geïntegreerd. 2. Leerlingen waren niet intrinsiek gemotiveerd en 'leerden voor de test'. 3. Docenten voelden zich onthand, door het ontbreken van een passende didactiek 4. Leiders wisten niet hoe zij het veranderend en innovatieve vermogen binnen organisaties konden versterken. Binnen het mondiale partnerschap was de hoofdvraag: "Hoe kunnen we leren en leidinggeven beter aan laten sluiten met de toekomst en de wereld, waar mensen morgen in zullen leven?". “Je kan niet zomaar concepten uit het buitenland kopiëren, als zijde dé nieuwe oplossing. Aansluiten bij de Nederlandse professionele cultuur en routines was onze eerste opdracht" De implementatie van Diep Leren in Nederland ging niet vanzelf. Je kan niet zomaar concepten uit het buitenland kopiëren, als zijde dé nieuwe oplossing. Nederland heeft zijn eigen professionele cultuur, en zijn eigen routines en vaardigheden. Aansluiten bij onze Nederlandse professionele cultuur en routines was onze eerste opdracht. Vanuit een brede visie; 'Think Global, Act Local', en een wendbare adaptieve houding, zijn we gestart. Gevoed door de struikelpunten in de praktijk is de nieuwe Taxonomie voor Leren ontwikkeld. En dat was onze implementatie-lijn. Vanuit traditioneel leren, doorontwikkelen naar gepersonaliseerd leren, onderzoekend leren, ontwerpend leren en verdiepend leren. Met behulp van omschreven succes-factoren. Zodat we in Nederland handvaten hebben om de mondiale droom waar te kunnen maken. Onze ervaring heeft geleerd dat Diep Leren een mooie basis vormt om organisatie-concepten beter aan te laten sluiten met de dynamische wereld om ons heen. Met het in de praktijk getoetste instrumentarium, doen wat nodig is: de basis op orde én verder implementeren van andere vormen van leren, waarmee leiders, lerenden en organisaties het innovatief en adaptief vermogen versterken. “Twenty-Twenty is The Decade to Deliver" En daarmee komen we terug op de vraag in onze huidige tijd; de Twenty-Twenty's. Voor ons "The Decade to Deliver". We worden beproefd door vraagstukken waar geen oplossingen voor zijn. We hebben het nodig om op een hoger abstractieniveau met elkaar in gesprek te gaan. Langer wachten is geen optie. We kunnen door middel van Learning, Reseach en Innovation er voor zorgen dat leren, leidinggeven en nieuwe vaardigheden beter aan sluiten met de toekomst en de wereld. Want alleen als we weten hoe we studenten en leerlingen kunnen blijven motiveren, en we weten wat er in hun wereld afspeelt, zullen we in staat zijn om leren aan te laten sluiten aan de toekomst en de wereld waar jonge mensen in zullen leven. “Onderwijs is de Toekomst van de Wereld. Diep Leren is de Toekomst van Onderwijs!" Bent u benieuwd naar leidinggeven en leren voor de toekomst? Van Studielast naar Studielust? Wilt u meer passie voor vakmanschap binnen uw organisatie? Leerlingen en Studenten die gemotiveerd zijn? Professionals die over de inhoud van hun vak praten en continue op zoek zijn om hun vakmanschap te verbeteren? Inschrijven voor deze uitdagende Journey kan! Want we zijn in deze fase nog meer overtuigd van de noodzaak: Onderwijs is de Toekomst van de Wereld, Diep Leren is de Toekomst van Onderwijs! We kijken er naar uit u te ontmoeten!








